Utökat ansvar på jobbet

I det här inlägget vill jag bara resonera lite om ansvar, gällande mina ansvarsområden på jobbet och rollen kring det. Det snurrar många tankar just nu och efter samtal med min terapeut, så börjar tankarna samla sig en aning.

Anledningen till det är för att jag kommer få ett uttalat större ansvar för mitt teknikområde i ett miljardprojekt då den nuvarande teknikansvarige kommer att fasas ur projektet. Detta innebär att jag på papper kommer bli som en en typ av minigruppchef över några personer internt, samt för upplärning och samarbete med beställares motsvarighet till min nuvarande roll. Det är en futtig ändring, men känns som en så stor bekräftelse för mig, att jag äntligen kan något och är bra på det.

Jag har redan ansvaret inofficiellt idag för dessa personer, men i och med att jag tar över rollen som teknikansvarig, så kommer det innebära tydligare ansvar och fler arbetsuppgifter, jag blir inte av med någon arbetsuppgift dock. Det behöver jag delegera i så fall. Bl. a. kommer jag då få större befogenheter över resurser och beslutsfattning inom mitt teknikområde , men även att få ansvar över uppföljningen av ekonomin för min lilla grupp. Samt rapportera upp framdrift högre upp i organisationen för uppdraget.

Att jag får det “på papper” gör att det blir mer lönegrundande, så det ska jag ta med mig nästa medarbetarsamtal, samt att jag får kvitto på mitt avancemang trots endast 2 år i branschen. Jag är stolt och väldigt glad över att känna att jag faktiskt är väldigt bra på något, även om min självkänsla inte är den bästa ibland, men självförtroende har jag mer utav. Brukar säga att det mesta kan jag fixa, om jag bara får lite tid att sätta mig in i det. Inget som har med CAD eller konstruktion dock, det fick jag nog av på förra jobbet.

Ansvaret i projektet känner jag mig OK med, jag förväntas redan idag ha koll och att prestera mycket, så det blir inte så stor skillnad(tror jag). Idag vänder jag mig ibland till den nuvarande teknikansvariga för ev. råd eller hjälp med beslutsfattande. Framöver får jag lösa det mer på egen hand, det kommer bli lärorikt, men lite väga lite tyngre på mig.

Det som blir en utmaning är att leda andra människor, jag gör det ju inofficiellt idag, så jag behöver inte fatta alla beslut själv, men jag kommer framöver förväntas styra kollegorna och delegera mer till kollegorna. Det är där jag har lite svårt idag, då jag behöver lära mig lite mer på andra att saker bli gjorda och att våga stå på mig, samt våga ställa mer krav på andra. För idag tar jag hellre kraven på mig, än att ställa krav på andra, dvs. jag gör hellre andras uppgifter för att få det rätt än att våga ställa krav på andras förmåga.

Stresskänsligheter och hur jag hanterar stress behöver jag också jobba på, då takten och informationsflödet är otroligt stort, men lär jag mig delegera och kommunicera mer effektivt, så kommer det nog gå att förbättra de situationer och moment som är stressframkallande.

Sen lär jag mig väldigt snabbt när jag tycker något är intressant och roligt, så jag ser det som en spännande utmaning att få avancera ytterligare och få bunkra upp mer i erfarenhets- och kunskapsbanken.

Kan säga att för senast för ett år sedan så skulle jag aldrig trott att jag skulle kunna ha en ledarroll över huvud taget, men har lärt mig att om man blir duktigt på något och vill ta nästa steg, så är det åt ledarhållet och/eller specialist som finns att välja mellan. Jag vill dra mer åt specialist, men kan som nu blir fallet, även ta ansvar för en mindre grupp för ett specifikt teknikområde.

Någon som har liknande erfarenheter eller andra typer av ledande roller som vill dela med sig av några ord kring det?

Person Holding Blue and Clear Ballpoint Pen

Kommentera

%d bloggare gillar detta: